Mobilné reklamy môžu prispieť k boju s koronavírusom

Ochrana-online.sk > Novinky > GDPR > Mobilné reklamy môžu prispieť k boju s koronavírusom

Spojené štáty spustili monitorovanie šírenia epidémie vďaka dátam z mobilných reklám. Vďaka dátam od mobilných operátorov je možné monitorovať pohyb osôb infikovaných vírusom COVID-19. Američania sa rozhodli pre využívanie lokalizačných dát od poskytovateľov mobilných reklám, vyhlásil denník The Wall Street Journal. Pravdepodobne je to prvý systém na svete, ktorý používa na potlačenie šírenia vírusu reklamné dáta.

Spolupráca Spojených štátov a Centra na kontrolu a prevenciu chorôb (CDC)

Na tomto projekte spolupracujú jednotlivé štáty s Centrom na kontrolu a prevenciu chorôb (CDC). Hotové sú aj prvé analýzy, ktoré majú základ v nových údajov.

Úlohou tohto systému je špecifikovať miesta, kde je časté zhromažďovanie ľudí a bližšie určiť potenciálne ohniská na šírenie vírusu. Wall Street Journal sa vyjadril, že sa podarilo špecifikovať miesto v Brooklyne, kde by mohlo byť ohnisko nákazy a na základe toho začali úrady toto miesto monitorovať. Vďaka týmto údajom by bolo možné, aby vznikol vládny portál, kde bude možné dohľadať najobľúbenejšie miesta na stretávanie vo viac ako 500 amerických miest.

Existujú pochybnosti o využití dát

Nie je známe odkiaľ dáta pochádzajú. Isté ale je, že dáta s ktorými sa pracuje sú anonymizované to znamená, že nie je možné na základe týchto dát zistiť meno, priezvisko alebo vek.

Existujú obavy, že je možné potencionálne využiť tieto informácie ku špehovaniu. Odborník na ochranu súkromia Sam Woodhams má pochybnosti. Spolupráca so segmentom mobilných reklám na monitorovanie polohy užívateľov dáva priestor na obavy. Tento sektor je preslávený svojou slabou transparentnosťou, veľa užívateľov nemá vedomosť o tom, že aplikácia ktorú používajú monitoruje ich pohyb.

Mobilní operátori a technologické spoločnosti

Využívanie mobilných dát na monitorovanie pohybov nakazených osôb nie je novinkou. Zvyčajne sa využívali dáta od mobilných operátorov ako napríklad v Taliansku, Nemecku alebo Rakúsku.

Mobilní operátori neboli kontaktovaní americkými úradmi kvôli lokalizačným dátam. Spojené štáty sa rozhodli pre zvolenie iného postupu a to cez veľké technologické korporácie. Existujú predpoklady, že úrady komunikovali s Googlom, Facebookom a inými spoločnosťami. Mark Zuckerberg komunikáciu poprel.